Monday, January 11, 2016

Makan Malam Konsep Shell Out kat Rumah


Assalamualaikum w.b.t

Mood : Rajin menaip panjang hari ni.....

Sekarang tengah virus makanan berhidang yang lambak atas meja kan..nak gi restoran famous tu kena pikir bajet (rombongan family hj suboh dah lebih 20 orang...fhengsannnnn..Baik kita buat sendiri kat rumah..lagi puas hati, jimat teramat dan mesti lah sedap.

Alhamdulilah 1hb Januari malam tu, kami sekeluarga dapat jugak buat bershell out di rumah. Sebelum kejadian, kami gugurl ni (kakak, adik, kakak ipar dan adik ipar) siap buat shell out group dalam Whatsapp untuk arrange dinner shell out ini..Ya lah kan kalu bincang menu kat WA group family mau haru semua nanti dan tak fokus untuk dinner shell out..mihhhh..mihhh. Hasil perbincangan menu dan tanggungjawab masing2 seperti berikut:-

1. Ayam, Sotong dan udang (goreng tepung) - Puan Lin (kita lah tu)
2. Kupang, Sos Butter Lemon , Salad, Jagung, Sayur dan Cendawan campur - Kak Neng (Kakak ipar)
3.  Parchment paper dan penghias/deko meja - Ayu, Kak Miza dan Hulu Balang yang ada
4. Kek - Nana dan Apis (sambut birthday sekali)

Bajet untuk prepare semua bahan-bahan mentah amik daripada kutipan bulanan family kami so senang sikit..Seperti yang dijanjikan..kita, Ibuk Siti, Along dan driver, Encik Asben gi pasar borong Selayang beli semua barang basah..

Sesi memasak berlangsung pada petang nya dengan bantuan Along dan Ibuk Siti..Hiasan meja dan deko buat lepas maghrib..Kemudian saat yang ditunggu..acara menyusun makanan memanjang..Time nie anak2 kita ..anak2 buah memang tak sabar tunggu, cubit2 sikit nasi (nasi berbentuk) dan mungkin tengah berfikir apa lah Mak Uda, Makcik Ayu dan Cik Wan.. buat tu susun makanan mcm nie.. 

Abah dan Mak bergembira tengok anak cucu diorg berkumpul dan riuh satu rumah..walaupun mula2 mereka tidak faham sangat konsep makan berterabur nie.."Ala mak kita makan berjemaah ya..comot sikit..jimat tak payah pakai pinggan dan tak kotor sebab kami lapik" ...kikikiki 

Dimulakan bacaan doa ringkas Ostart Jai agar 'majlis diberkati'..Aminnnn

Alhamdulilah semua licin dan puas hati makan bersama dengan keluarga....Selesai dinner kami potong kek Birthday isteri Apis, Nana yang ke- 33.


Bacaan doa sebelum ngapppppp

Mak dengan perangai menantu..ehmm layankan aje

Anak perempuan Hj Suboh

Meriah kan tengok

Nampak sedap kan..belum lagi rasa...Walllaaa

Sotong dan Sos Butter Lemon

Ayam..udang goreng

Apa peel camtu Puan Lin bergambar...

Yeah..

2 comments:

  1. alhamdulillah.. seronok kan makan ramai-ramai camni...
    muah..muah..muah..

    ReplyDelete
  2. Boleh buat lagi..tunggu tabung penuh

    ReplyDelete